5 stappen om je ideale website te creëren

Voor welk doel zet jij je website in? Het kan een online visitekaartje zijn, een plek waar jij jouw kennis deelt of een shop waarin je jouw producten verkoopt. Wat je doel ook is, een succesvolle website start met een visuele strategie en conversiegericht webdesign. Ook bij mijn eigen website ging ik terug naar de basis: wat is mijn verhaal, wie wil ik bereiken, hoe prikkel ik bezoekers tot actie en zorg ik dat mijn website klanten oplevert? Mocht je maar èèn ding van dit artikel willen onthouden: 

“Houd je website simpel, clean en overzichtelijk. Het moet in èèn oogopslag duidelijk zijn wat je aanbiedt en hoe je dat doet. „

STAP 1 - BEPAAL EEN DUIDELIJK DOEL VAN JE WEBSITE 

Wat wil je bereiken met je website? 
Denk van je algemene visie tot aan meetbare doelen, zoals bijvoorbeeld 'Elke week X aantal nieuwe aanvragen via de website.'

Duidelijkheid
Mensen zijn online op zoek naar informatie die ze kan helpen een mening te vormen. Op zoek naar informatie waardoor ze een beslissing kunnen maken. Wat voor product of dienst vervult hun behoefte? Wat kost dat? Hoe ziet dat eruit? Is het betrouwbaar? Het antwoord op deze vragen moet voor jezelf en de bezoekers direct duidelijk zijn. 

Wie is je doelgroep? 
Hoe omschrijf je jouw doelgroep? Wie bezoekt jouw website? En waarom? Waarschijnlijk wil je nieuwe en bestaande klanten helpen met de informatie op je website. Mensen gaan alleen contact met je opnemen als ze er 100% zeker van zijn dat jouw aanbod betrouwbaar is. Tijdens een visuele strategie sessie ga ik dieper op deze vragen in, waardoor de basis wordt gelegd voor een duidelijke website. 

Uitgangspunten bij mijn website zijn: 
Illustratief ontwerp voor ondernemers, met concreet aanbod zoals verslagen en offerte design, marketing uitingen en online campagne. En illustratief ontwerp voor tijdschriften, retail en uitgevers. Denk aan boeken & stationary, editorial illustratie en surface pattern design. Deze tweedeling in mijn doelgroep vind je terug op de homepage en in de portfoliocategorieën. Ik vind het belangrijk dat mensen direct kunnen zien waar je illustratief ontwerp voor kunt gebruiken. Daarom heb ik gekozen voor een portfolio weergave met zowel detail foto's als product foto's. En als je met de cursor over een portfolio item gaat krijg je direct meer informatie door een extra foto. Elke portfolio item heeft ook een titel en een tag. Bijvoorbeeld: 'Override Fietskoeriers', Marketing uiting, travel. Dit is vormgeving-technisch niet altijd het mooist, maar wel duidelijk in communicatie. Uiteraard heb ik na deze beslissing in functionaliteiten een zo mooi mogelijk ontwerp gemaakt, met de wensen van mijn doelgroep in het achterhoofd. 

STAP 2 WEBSITE STRUCTUUR UITDENKEN 

De website structuur bestaat uit de homepage, vervolgpagina's en de navigatie. Welke onderdelen heeft je website nodig? Maak een structuur die simpel en overzichtelijk is, die werkt op de manier waarop je klanten denken. Wat voor informatie hebben bezoekers van je website nodig voordat ze business met je willen doen? Denk aan: 

- Homepage (wie ben je, wat doe je?) 
- Producten en diensten 
- Wat onderscheidt jou van anderen die hetzelfde aanbieden?
- Waar ben je? 
- Hoe kunnen mensen vragen stellen en in contact komen? 

Structuur uitdenken is onderdeel van mijn visuele strategie sessie. Samen met klanten doorlopen we alle onderdelen van de website. Goede voorbereiding is hier zeker meer dan het halve werk. Door vooraf goed over de functionaliteiten na te denken ben je minder tijd kwijt tijdens de ontwerpfases. Het ontwerp ziet er uiteindelijk niet alleen mooi uit, maar is ook gericht op de doelen die je in stap 1 hebt gesteld. 

Mobile first 
Voor veel websites geldt dat ze vooral bekeken worden op telefoons en tablets. Het wordt steeds gebruikelijker om eerst een ontwerp voor mobiel te maken, daarna pas de desktop versie. Hierdoor word je gedwongen beter na te denken over de strategie van je website. Dat mobiel steeds belangrijker wordt zie je ook aan Google's Mobile First Index. Google kijkt nu eerst naar je mobiele versie van je website om deze te ranken, hierdoor wordt het nog belangrijkerer om een gebruiksvriendelijke mobiele website te hebben. Meer over deze index vind je hier. 


STAP 3 SEO ADVIES, ZOEKWOORDENONDERZOEKNu we het toch over Google hebben, hoe zit het ook alweer met tekst en zoekwoorden? Omdat het lastig is up to date te blijven, nam ik voor deze stap een expert in de arm. Patrick Kerling heeft mij geholpen met een zoekwoordenonderzoek en SEO-advies. De belangrijkste boodschap: Zorg ervoor dat je de woorden gebruikt die je klanten ook gebruiken. Gebruik die woorden voor je navigatie en pagina's. Bij het schrijven van de teksten kan je vervolgens rekening houden met deze zoekwoorden. 

STAP 4 ONTWERP & FOTOGRAFIE 
Als illustratief ontwerper is stap vier mijn favoriete stap. Al het voorwerk is gedaan, ik mag aan de slag om een passend ontwerp te maken. Aan de hand van het moodboard (het resultaat uit de visuele strategie sessie) maak ik een eerste opzet voor de homepage, eventueel direct mobile-first. Nadat de stijl en sfeer is goedgekeurd werk ik de vervolgpagina's uit. Voorbeelden van mijn webdesign ontwerpen bekijk je hier. Als ontwerper kies ik passende beelden en illustraties uit voor de website. Ik werk hierbij samen met fotografen of maak een selectie stockbeelden. Iconen, infographics of illustraties maak ik vaak zelf. Belangrijk is dat het ontwerp aansluit bij de wensen van de klant en het juiste gevoel oproept. 

Een ontwerp voor je eigen website maken is best lastig, maar ik heb het op dezelfde manier aangepakt als ik bij klanten zou doen. Kernwoorden die bij het merk José Boekema passen zijn: sprankelend, kleurrijk, stijlvol, fris en vrouwelijk. Vervolgens koos ik een kleurenpalet, kleuren die momenteel mijn favoriet zijn; grijsblauw, turkoois (uiteraard), geel, groen, roze/rood. Ik maakte een moodboard voor de uitstraling en de fotografie. Het moodboard besprak ik met fotografe Tessa Wiegerinck. We maakten foto's van mijn werkplek, mijzelf en natuurlijk van Pros. (Nog niet gespot? Onderaan de pagina 'Over José' vind je Pros.)

“Een eigen website gaat niet over jou. Het moet gaan over de dingen die belangrijk zijn voor je klanten. „

STAP 5 REALISATIE WEBSITE 

Alle ontwerpen zijn gemaakt en goedgekeurd, de realisatie van de website kan beginnen! Als illustratief ontwerper heb ik in alle fases al contact met de webbouwer. Dit kan iemand uit de organisatie zelf zijn of iemand uit mijn team waar ik graag mee samenwerk. Als de website online staat in de testomgeving kan het vullen beginnen. Ook kan je in deze fase goed testen of alle doelen uit stap 1 gehaald zijn. Het vullen van een website is nooit helemaal 'af'. Daarom is het goed een datum af te spreken dat de website live gezet wordt. Ook na deze datum kan je wekelijks verder werken aan je website. Denk aan een serie blog posts, het up to date houden van informatie of het plaatsen van nieuws. Let op: bij stap 1 zei ik het al, vertrouwen is heel belangrijk. Je kan beter geen nieuwsitems plaatsen, als je dit vervolgens nooit bijwerkt. Oude informatie komt niet up to date over en daardoor als niet betrouwbaar. Het maken van een website is een intensief traject, tijdens deze laatste fase komt alles eindelijk bij elkaar. Toen mijn website in februari de lucht in ging hebben we het gevierd met taart! 

Tip: Successen mag je vieren! Organiseer een feestelijke lancering van je nieuwe website. Misschien wil je bestaande klanten via een nieuwbrief, kaart of actie laten weten dat de website online is. Mijn website lancering valt samen met mijn 5-jarig bedrijfsjubileum, in maart volgt mijn feestje! 

Heb je vragen over deze stappen of zou je wel eens over je website willen sparren? Laten we kennismaken!


19 februari 2018 | José Boekema


Over José Boekema

Ik ben José, ondernemer, illustratief ontwerper en verrukt over illustraties en een goed ontwerp dat inspireert, verbindt en jouw verhaal vertelt. Graag neem ik je mee in een creatief proces: van visueel plan tot de realisatie. Het resultaat? Een eigen stijl die jouw product, dienst of boodschap in de spotlight zet. Laten we beginnen.