5 Tips voor meer zichtbaarheid in de zomerperiode!

Of je nu een geoliede marketing machine bent, of denkt ‘Oh ja, ik moet nog iets met marketing’, de zomer is voor veel bedrijven een rustigere periode. Misschien heb je zoals ik, de pieken in oktober-december en in maart-juli. Juist omdat het voor de zomer zo druk is, schiet werken aan je zichtbaarheid er vaak bij in. Na een welverdiende vakantie kan het soms even duren voor je bedrijf weer op gang is. In deze blog deel ik vijf tips om je zichtbaarheid in de zomerperiode te vergroten. Zo kan je onbezorgd de zomer in en doen waar jij goed in bent! Over het algemeen geldt in Nederland: 

“Zomervakantie = meer ruimte in de agenda „

Veel bedrijven plannen in de zomer minder vergaderingen waardoor de kans groter is dat mensen nu wèl tijd hebben voor een kop koffie. Het kan voelen alsof iedereen tegelijk met vakantie is, maar uit onderzoek is gebleken dat maar 20% van de mensen tegelijk op vakantie is! Dit is de ultieme kans om eens rustig af te spreken met een belangrijk contactpersoon!  

Tip 1: Bel de voor jouw belangrijke mensen op om een afspraak te maken

Met wie zou jij deze zomer eens kunnen afspreken? Wie is jouw favoriete klant? Ken je de persoon al, dan kan je simpelweg zeggen ‘Benieuwd hoe het met je gaat, zullen we een afspraak maken om even bij te praten? Koffie?’ Ken je de persoon nog niet, dan vind ik het soms fijner om een voorbereidende mail te sturen met daarin mijn portfolioboekje. Vervolgens nodig ik ze uit voor een afspraak of stel ik voor om naar een (netwerk)bijeenkomst te gaan.

Tijdens de afspraak stel je vragen. Wat is de behoefte? Waar lopen ze tegen aan? Waar kunnen ze je hulp bij gebruiken? Afhankelijk van het gesprek kan je ook vragen ‘weet jij nog iemand die mijn product of dienst zou kunnen gebruiken?’ ‘Ik ben op zoek naar…’ Houd het gesprek positief en neem eventueel een verrassing mee! 

Tip 2: Neem een relatiegeschenk mee in je eigen stijl 

Lukt het om een afspraak te maken, neem dan iets mee in je eigen stijl. Bijvoorbeeld een leuke kaart die jouw product of dienst uitlegt. Of een klein cadeau waardoor degene na de afspraak blijvend aan het gesprek herinnerd wordt. Cadeautjes geven blijft leuk en het kan je relaties versterken. Wil je echt opvallen met jouw actie en tegelijk jouw zichtbaarheid vergroten? Kies dan voor een uniek geschenk in je eigen stijl. Dus niet die paraplu met je logo, maar bijvoorbeeld een notitieboek met originele illustraties. Of een kalender die jouw boodschap ondersteunt van januari tot en met december. En als het toch zomer is, waarom dan niet een zomers cadeautje? Denk aan een canvas (strand)tas met een mooie print, logo of pakkende quote erop. 

Voorbeeld

Voor AutoLeaseCenter maakte ik een illustratief ontwerp voor de zomercampagne. Een grote kaart waar de klanten een strandbal bij cadeau kregen. Op de kaart staan tips om de auto zomerklaar te maken. Op die manier geef je waarde en laat je je klanten even weten dat je ze waardeert. 

Tip 3: Verstuur een ‘ansichtkaart’ met de post 

Persoonlijke post is altijd goed. In plaats van 'groeten uit Italië' zou je ook kunnen denken aan een eigen kaart. Een met een persoonlijke boodschap op de achterkant. Zo breng je een glimlach op het gezicht van je klanten en relaties. 

Wil je meer voorbeelden zien van kaarten? Kijk dan op mijn porfolio onder marketing uitingen.

Tip 4: Opvallende e-mail handtekening 

Zelfs als je afwezig bent kan je op een leuke manier opvallen in de mailbox. Maak een persoonlijke handtekening en auto-responder. Lekker zichtbaar en je hoeft er zelf niks meer voor te doen nadat je de responder hebt ingesteld. Tip: Vermeld een leuke zomeractie in je handtekening. 

Wil je een opvallende afbeelding in je automatische reply? Ik ontwierp vier afbeeldingen die je kunt toevoegen aan je handtekening en auto-responder. Ze zijn in mijn shop te downloaden! 

> DOWNLOAD HIER DE GRATIS HANDTEKENING VOOR AFWEZIGHEID

Tip 5: Tijd om grotere klussen op te pakken

Ben je terug van vakantie en is het onverhoopt toch wat rustiger? Niet getreurd, dit is de tijd om grotere marketing klussen aan te pakken. Denk aan het opfrissen van je website. Een nieuwsbrief layout ontwerpen, je maillinglijst uitbreiden. Nadenken over marketing acties voor het najaar... Wil je een leuke actie gaan doen in december? Doe dan nu voorbereidingen hiervoor, zodat je met een gerust hart de herfst in kan. Vuistregel: Wees consistent in je communicatie. Inspireer en maak het zo concreet mogelijk! 

- - - - - - 

CONCLUSIE ( om zelf in te vullen)

Deze zomer ga ik werken aan de volgende manieren om zichtbaar te worden: 
...
Hiervoor heb ik nodig: 
...

- - - - - -

SAMEN EEN CAMPAGNE OPZETTEN 

Heb jij moeite om een opvallende marketingactie te bedenken? Wil je aan de slag met je website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Vertel mij je verhaal en ik doe de rest. Van het maken van een plan, passend bij de wensen en budget, tot het realiseren van de campagne of website. Als illustratief ontwerper ben ik gespecialiseerd in het helpen van bedrijven die willen opvallen en hun verhaal willen vertellen. Een goed ontwerp passend bij jouw bedrijf, begint bij een visuele strategie. Ik neem je mee in een creatief proces. Daarvoor ontwikkelde ik mijn eigen methode: de visuele strategiesessie.

WAAROM ILLUSTRATIEF ONTWERP? 

De kracht van illustraties is groot. Illustratieve ontwerpen zetten de toon voor een merk. Illustraties versterken je boodschap, geven speelsheid en eigenheid aan een uitstraling. Een praktisch voordeel is dat illustraties in elk gewenste kleur, formaat en stijl kunnen worden gemaakt en zo gemakkelijk onderdeel worden van een huisstijl.

WELK VERHAAL MAG IK VOOR JOU ILLUSTREREN? 

Ontdek zelf de kracht van illustratief ontwerp. Ik vertel je er graag meer over. Zullen we kennismaken?

Vergeet je cadeautje niet te downloaden! 

DOWNLOAD HIER DE GRATIS HANDTEKENING VOOR AFWEZIGHEID


4 mei 2018 | José Boekema


Over José Boekema

Ik ben José, ondernemer, illustratief ontwerper en verrukt over illustraties en een goed ontwerp dat inspireert, verbindt en jouw verhaal vertelt. Graag neem ik je mee in een creatief proces: van visueel plan tot de realisatie. Het resultaat? Een eigen stijl die jouw product, dienst of boodschap in de spotlight zet. Laten we beginnen.