3 tips voor het maken van een marketing campagne

Of je nou uitkijkt naar kerst of blij bent als de rustige januari maand is aangebroken, voor ondernemers is het lastig zichtbaar te zijn tussen alle feestjes, black friday aanbiedingen en het grote aanbod op social media. Met een beetje planning en voorbereiding is het toch mogelijk. Hieronder zie en lees je over ondernemers die met mij een kerstcampagne verstuurd hebben. Door de vele leuke reacties en vervolg afspraken kunnen zij met een rustig gevoel de kerstvakantie in! Dat gun ik jullie natuurlijk ook, daarom een paar tips om mee te nemen in de planning van volgend jaar. 

De winterse dagen zijn aangebroken en het is vroeg donker. Het team van AutoLeaseCenter is zuinig op haar relaties en stuurt spaakreflectoren voor de fiets om fietsers nog zichtbaarder te maken in het verkeer. Naast de wensen voor kerst en een voorspoedig, gezond 2018 heb ik de boodschap van de spaakreflectoren vertaald in een illustratief ontwerp. Op de voorkant van de kaart zie je een winters tafereel. Een fiets in een sneeuwbol, op de wielen heb ik de spaakreflectoren getekend. Als je de kaart vervolgens opent kom je in de sneeuw terecht, de koplampen van een auto staren je aan. In de lichtbundel staat de boodschap van AutoLeaseCenter. Het geheel is een opvallende campagne, in de huisstijl kleuren en toch met een echt kerstgevoel! 

Eigenaar Ron Molendijk: 
'De eerste reacties heb ik al ontvangen, de campagne slaat al aan! Deze reactie kreeg ik bijvoorbeeld toegestuurd: 'Top hoor! Veiligheid voorop!' en 'Ze zijn leuk Ron! Ik ga ze morgen monteren. Super veilig in deze donkere dagen!''

Wil jij ook een campagne sturen naar je relaties? Dit kan natuurlijk het hele jaar door. 

TIPS VOOR EEN EIGEN CAMPAGNE

1 Planning - neem voor het idee tot en met het versturen van je campagne tenminste 5 weken de tijd. Het begint met een idee voor een leuke campagne. Je wilt je relaties laten weten dat je ze waardeert en tegelijk wil je je bedrijf weer even onder de aandacht brengen. Plan een brainstormsessie in en denk na over je budget. Een campagne hoeft niet veel geld te kosten. Post kun je bijvoorbeeld goedkoop laten versturen met fietskoeriers zoals Override. Als je het ontwerp door mij laat maken reken ik drie weken voor het ontwerp. Van schets en concept tot het definitieve ontwerp. Vervolgens maak ik de bestanden gereed voor de drukker of nieuwsbrief en regel ik waar nodig drukwerk, enveloppen en goodies. Tot aan dit moment hoefde je nog niet zo veel te doen, maar vergeet niet tijd in te plannen voor het schrijven en versturen van de campagne. Houd rekening met bezorgtijden. Bedenk vooraf wanneer je wilt dat je relaties de kaarten ontvangen en reken vervolgens terug, dan weet je wanneer je uiterlijk wilt beginnen! Note: De zomerperiode is vaak een mooie gelegenheid om een campagne voor het najaar uit te werken. Zo ga je mooi voorbereid het 4e kwartaal in! 

2 Persoonlijk karakter. Ben je van plan een persoonlijke boodschap in de campagne te verwerken? Denk dan na over de manier waarop je dit wilt doen. Wat past bij jou relaties? Vaste klanten wil je misschien bedanken met een persoonlijk handgeschreven boodschap. Heb je juist veel online relaties en meer dan 100 adressen? Kies dan voor een alternatief en laat de tekst in het ontwerp opnemen zoals bij de campagne van AutoLeaseCenter. Kan je iets bedenken wat typerend is voor jou en je bedrijf? Wat wil je graag zichtbaar maken? Het hoeft geen kaart te zijn, je kan ook een online boodschap of animatie versturen. 

3 Het is geen reclame folder - denk vanuit de klant/relatie. Natuurlijk wil je je bedrijf zichtbaar maken, maar dat is geen vrijbrief om eens even lekker over jezelf te gaan praten. Wat kan jij betekenen voor je klant? Waar zit hij op te wachten? Mensen vinden het leuk om een cadeautje te krijgen, een bedankje voor de samenwerking, een cadeautje die past bij jouw product of dienst. Korting op een product of dienst kan heel leuk zijn, maar zorg ervoor dat het dan ook echt een cadeautje is!

Mogelijke campagne momenten in 2018:
- Olympische Winterspelen 
- Lente/zomertijd
- Koningsdag
- Moeder/vaderdag
- Zomer
- Verjaardag
- Kerst/nieuwjaar  

Heb je hulp nodig bij het uitdenken of ontwerpen van een campagne? Vanaf januari plan ik weer visuele strategie sessies in! Een mooi moment om met je visuele uitingen aan de slag te gaan! 


2 januari 2018 | José Boekema


Over José Boekema

Ik ben José, ondernemer, illustratief ontwerper en verrukt over illustraties en een goed ontwerp dat inspireert, verbindt en jouw verhaal vertelt. Graag neem ik je mee in een creatief proces: van visueel plan tot de realisatie. Het resultaat? Een eigen stijl die jouw product, dienst of boodschap in de spotlight zet. Laten we beginnen.