Visualiseer jouw verhaal met een infographic (tips!)

Op zoek naar een pakkend plaatje 

Kan je in èèn beeld uitleggen wat wij doen? Kan je een plaatje maken van ons werkproces? Dit soort vragen krijg ik regelmatig als illustratief ontwerper. In mijn werk draait het dan ook om visuele strategie. Altijd ben ik op zoek naar manieren om betekenisvolle informatie visueel weer te geven.  

Ben je op zoek naar een afbeelding die de kern van je bedrijf uitlegt?
Dan ben je misschien wel op zoek naar een infographic - een informatieve illustratie. 
In dit blog lees je waarom infographics worden gebruikt en tips om zelf aan de slag te gaan. 

“Infographic = informatieve illustratie „

Een infographic vertelt het verhaal van jouw bedrijf. Het is een visuele weergave van de kernboodschap, van gegevens, tips of resultaten. De informatie wordt met visuele middelen verteld. Hiervoor worden iconen, grafieken en beelden gebruikt. 

Voorbeeld: infographic Dirma Janse over Deltares ideeënplatform 

In het voorbeeld van Deltares wordt een infographic gebruikt om uit te leggen hoe een online dienst werkt. In duidelijke stappen, ondersteund met iconen, wordt het verhaal in beeld gebracht. 

WAAROM GEBRUIK IK INFOGRAPHICS? 

In ons dagelijks leven scannen we voortdurend naar waardevolle informatie. Visuele informatie wordt door mensen sneller verwerkt dan tekst. Op een gemiddelde website lezen bezoekers maximaal 20% van de tekst gedurende een bezoek. Een goed infographic kan helpen om de aandacht te trekken, de boodschap over te brengen en zorgt ervoor dat de informatie ook beter onthouden wordt. 

Voordelen van infographics:

  • Verhogen je zichtbaarheid

  • Ondersteunen en versterken boodschap

  • Onderscheiden je als merk

  • Visualiseren je verhaal

  • Vergroten de leesbaarheid

Voorbeeld: infographic / illustratie José Boekema over robotarm van i-Botics 

Verhaal in beeld

Een infographic vertelt een verhaal. In het voorbeeld van i-Botics wordt met de afbeelding duidelijk gemaakt dat de robotarm door een mens bestuurd wordt (op afstand) en dat de robot arm complexe problemen kan oplossen, zoals het onderzoeken en repareren van een olielek. Het doel van deze afbeelding is dat de onderzoekers de werking van de robot kunnen uitleggen aan de hand van de illustratie. Er is hier bewust gekozen om geen toelichtende tekst te gebruiken. Het verhaal wordt letterlijk geïllustreerd door de afbeelding. 

Tip bij het maken van een infographic: 

“Verlies jezelf niet in details zoals cijfers en data. Een infographic verteld èèn verhaal. Kies een thema of metafoor die het geheel kan dragen„

Voorbeeld: Infographic José Boekema over kernwaarden Universiteit Twente 

Een infographic visualiseert informatie. Een goede infographic heeft een kop, midden en staart. Er zit een duidelijke lijn in het verhaal dat uitgebeeld wordt. In het voorbeeld van de Universiteit Twente heb ik de informatie opgedeeld in drie delen: input - kern (Universiteit Twente) - output. Deze infographic wordt in het jaarverslag van de Universiteit gebruikt. De bruisende campus is de kern, hier gebeurt van alles. Er gaat van alles in; medewerkers, studenten, middelen etc. Vervolgens zijn er allemaal mensen betrokken bij de Universiteit (de blauwe schil) en wordt er gewerkt aan de kernwaarden; campus als living lab, multidisciplinair onderzoek, uitdagend onderwijs, valorisatie, excellent onderzoek en studentenactivisme. Al die bezigheden en mensen leveren verschillende waardes op > de output. (Zie rechterkant afbeelding)

TIPS VOOR EEN GOEDE BASIS VAN EEN INFOGRAPHIC

1 Kies je verhaallijn. Een infographic heeft een kop, midden en staart. 

2 Afhankelijk van hoe de infographic gebruikt wordt introduceer je het onderwerp met een pakkende titel en samenvatting van het onderwerp. 

3 Visualiseer de verhaallijn in stappen. Onderbouw je verhaal met cijfers, feiten en afbeeldingen. 

4 Vergeet de conclusie niet. Wat heb je geleerd door deze infographic te bekijken? Wat kan je met deze informatie? is er een call to action? 

5 Organiseer je informatie. Gebruik een tijdlijn of duidelijk te onderscheiden stappen. Zorg voor contrast in de afbeelding en houdt de stijl consistent. 

“Keep it simpel! Gebruik duidelijke, universele iconen. „

Mijn aanpak 

Als illustratief ontwerper ben ik gespecialiseerd in het helpen van bedrijven die willen opvallen en hun verhaal willen vertellen. Ik help bij het ontwikkelen van idee tot product. Daarvoor ontwikkelde ik mijn eigen methode: het illustratief ontwerpmodel.

Vijf stappen naar een sterke infographic 

Bij het maken van een infographic voor een klant doorloop ik de vijf stappen uit mijn illustratief ontwerpmodel. Dat zijn deze 5 stappen:
1. Visuele strategie : samen met de klant bespreek ik het doel, de verhaallijn en het kleurenpalet. 
2. Schets en sfeer : ik maak een eerste schets van alle stappen in de infographic. Ook werk ik een gedeelte uit in kleur om te laten zien welke opties er mogelijk zijn. 
3. Concept voorstel : na de reactie op de schets werk ik het eerste voorstel uit van de infographic. 
4. Design : correctieronde met eventuee aanpassingen aan het ontwerp. Puntjes op de i. 
5. Realisatie : oplevering van de bestanden. Klaarmaken voor drukwerk of online gebruik. 
 

Meer weten? Neem gerust contact op. 

Benieuwd hoe illustraties jouw bedrijf een boost kunnen geven? Download hier de gratis pdf met vijf ideeën voor jouw bedrijf! 


11 juni 2018 | José Boekema


Over José Boekema

Ik ben José, ondernemer, illustratief ontwerper en verrukt over illustraties en een goed ontwerp dat inspireert, verbindt en jouw verhaal vertelt. Graag neem ik je mee in een creatief proces: van visueel plan tot de realisatie. Het resultaat? Een eigen stijl die jouw product, dienst of boodschap in de spotlight zet. Laten we beginnen.